Képzésfejlesztés és szabályozás

Szervezeti egységünk napi feladata három fő tevékenységre osztható:

  • A tanfolyami felnőttképzés és az időszakos oktatás részére készítjük el a képzési programokat, oktatási tematikákat, oktatási ütemterveket. Ezek a dokumentumok képezik az oktatások alapjait, szabályrendszerét.
  • A másik nagy terület estén szakértőink, munkatársaink hagyományos és digitális tananyagok összeállításával, szerkesztésével, létrehozásával támogatják az oktatásokat. Ennek célja a vizsgaeredményesség növelése, a résztvevők és az oktatók támogatása, valamint nem utolsó sorban az új módszerek bevezetése és meghonosítása. Csoportunk így interaktív oktatási anyagokat, oktatófilmeket, oktatási segédleteket, tankönyveket állít össze, hoz létre, működteti a könyvtárat és a jegyzettárat.
  • Harmadik területként az SAP képzésmenedzsment rendszerében oktatásszervezőink végzik el az időszakos oktatások és felkészítő oktatások adminisztrálását: oktatási eseményeket hoznak létre, oktatási naplókat generálnak, a megtartott oktatásokat, elszámolják és utófeldolgozzák. Emellett egyes munkatársaink a vasútvállalatok számára a hatóság felé vizsgabejelentést is végeznek, amelynek volumene a ciklikusságtól függően, akár 25-30 ezer fő is lehet.
     

A Képzésfejlesztés és szabályozáshoz tartozó területek

E-learning

Video file
Video file
Video file
Video file

A Képzésfejlesztés és szabályozás SCORM kompatibilis digitális tananyagokat készít és tesz közzé a vasúti alapképzések és időszakos oktatások támogatása céljából. Ezek a tananyagok lehetnek szoftver szimulációk, interaktív védelmi oktató anyagok, forgalmi szituációkat bemutató animációk, videó oktatások, videó tájékoztatók, vizsgák, kérdésbankok. Az e-learninges tananyagok fejlesztése mellett üzemeltetjük a MÁV-Volán-csoport e-learning keretrendszerét a TOTARA-t, Helpdesket biztosítunk, szervezzük és lebonyolítjuk a kurzusokat.

 

Stúdió32

Image
Image
Image
Image

A BGOK az elmúlt időszak pandémiás helyzetének hatására kialakított egy saját videó- és hangstúdiót. Ennek a célja a tananyagok narrációjának, illetve videóanyagainak a rögzítése, esetlegesen online oktatások esetén a közvetítés helyszínéül is szolgálhat. Az akusztikailag javított stúdióhelyiséghez tartozik egy előkészítő iroda is, ahol az anyagok előkészítő és utómunkái elvégezhetők.

A BGOK évek óta folyamatosan bővíti és frissíti azokat az eszközeit, amelyek a videókészítéshez, illusztrálásokhoz, animálásokhoz szükségesek. A vasútüzem során sok olyan téma, szituáció, baleset történik, amit célszerű szélesebb körben bemutatni, amire a ma napig a legjobb megoldás az oktatófilm. 

 

Mozdonyszimulátor

Image
Image
Image
Image

A vasút mindig is a műszaki haladás előfutára volt, ezért a vasúti szakképzés is folyton új eszközöket keres, melyek a gyakorlatias, kompetenciaalapú képzést szolgálják, s ennek egyik jó példája a mozdonyszimulátor. A mozdonyszimulátorral támogatott kiképzés közvetlen haszna az, hogy a szabályok helyes begyakoroltatásán túl segíti az előre nem látható, váratlan helyzetek kezelését, s így a helyes döntési reakciók is rögzülhetnek, kockázatok nélkül.

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt., később a MÁV-START Zrt. részére 2012-től évi rendszerességgel valamennyi országos pályahálózaton közlekedő dízel illetve villamos mozdonyvezető részére egy időszakos oktatási nap interaktív oktatás formájában kerül megrendezésre. A 2 órás csoportmunka keretében az aktuális közlekedésbiztonsági és egyéb információkat ismerteti az oktató, a fennmaradó időben pedig 2 óránként 3 fő a mozdonyszimulátorban dolgozik. Felváltva vezetési gyakorlatot illetve megfigyelést végeznek a szimulátorkezelő – aki vasútszakmai gyakorlati oktató – irányításával.

 

Forgalmi szimulátor

Image
Image
Image
Image

A szimulátor elsődleges feladatai az adott biztosítóberendezés normál üzemben történő kezelésének készségszintű betanításának támogatása, a biztosítóberendezési hibák és zavarok, valamint forgalmi helyzetek, zavarok, veszély- és egyéb stresszhelyzetek előállítása és kezelésének gyakoroltatása. További célja, hogy a már kellő tapasztalattal és gyakorlattal rendelkező forgalmi irányítók és forgalmi szolgálattevők képzését segítse, felkészítse őket a ritkán előforduló, különleges helyzetek kezelésére.

Az oktatói gépről a hallgatói munkaállomásokon végzett tevékenység felügyelhető, illetve különböző forgatókönyvek indíthatók, szigetüzemben, egy időben a különböző hallgatói munkaállomásokon akár különböző eseménysor is futtatható. Vonali szimulációban az egyes hallgatói munkaállomások egymással logikai és fizikai kapcsolatban állnak, a vonatok ezek között közlekednek, a kezelések kölcsönösen hatnak. Ebben az esetben az egyes állomások között a kommunikációs panelek segítségével elektronikus üzenetváltásokat (engedélykérést és adást) lehet folytatni.

A BGOK 2010 óta alkalmazza a forgalmi szimulátorokat az időszakos oktatásban, minden évben a forgalmi szolgálattevők időszakos oktatásának évente egy alkalommal része az interaktív gyakorlat. 2018 óta az alapképzésben résztvevők is ízelítőt kapnak a gyakorlati munkavégzésből a szimulátor bevonásával.

 

Terepasztal

Image
Image
Image
Image

Nemzetközi példák bizonyítják, hogy a vizuális élmény, a valóság lekicsinyített mása alkalmas a vasúti üzemvitel alapfogalmainak bemutatására, a vasúti forgalom lebonyolításának és a biztosítóberendezések kezelésének begyakoroltatására. Számos nyugat-európai vasúttársaság oktatási központjában működik hasonló. Újfelvételes munkavállalók esetén nagyban megkönnyíti a vasút bonyolultságának átlátását, a különböző szakszolgálatok, munkakörök egymásra épülését és egymásra hatását tekintve. Törekvésünk egy olyan terepasztal kialakítása, amelynek minden állomásán működő, valós logika alapján megvalósított biztosítóberendezés üzemel és a vasútüzem, a valósághoz leginkább hasonlító módon tartható fent rajta.

A BGOK Luther utcai épületének III. emeletén található az oktatási célú digitális vasútmodell terepasztal. A közel 350 m vágányhosszal rendelkező H0 méretarányú terepasztalon 7 állomás található, több mint 100 váltót és 100 jelzőt építettek be a kivitelezők. 

 

Siemens-Halske elektromechanikus berendezés, Dominó 55 és Dominó 70

Image
Image
Image
Image

A Luther utca második emeletén a 24-es biztosítóberendezési tanteremben ikonikus berendezések kaptak helyet, hogy közelebbről is meg lehessen ismerkedni a működésükkel.

  • Siemens-Halske rendszerű elektromechanikus biztosítóberendezés, melyhez Siemens  rendszerű mechanikus térközbiztosítóberendezés van illesztve. A belsőtéri berendezések valóságos biztosítóberendezési szerkezeti elemekből épülnek fel, a külsőtéri elemek, a valóságos szerkezeti elemek kicsinyített és egyszerűsített (miniatürizált) másai. A speciális kialakításnak köszönhetően a belső mechanikus működés is megfigyelhető. 
  • Dominó 55 és Dominó 70 típusú kezelőfelület melyekhez fizikai biztosítóberendezés nem tartozik, a függőségek és a külsőtér kapcsolatrendszere asztali PC-n futtatott szoftver segítségével valósul meg, mely egyben a szimulációt is jelenti.

Mind a három berendezés elsődleges célja, hogy a forgalmi tanfolyamhallgatók számára valóságos környezetben legyenek gyakorolhatók a forgalmi szituációk, és a biztosítóberendezések kezelése, különös tekintettel a különleges – rendkívüli esetekben alkalmazott kezelésekre és eljárásokra.

 

Biztosítóberendezési tanpark

Image
Image
Image
Image

Istvántelken került megvalósításra egy különleges tanpark, amely a biztosítóberendezési műszerész tanfolyamon résztvevők számára nyújt gyakorlási és tanulási lehetőséget. Külön valós külső- és belsőtéri elemekkel egy Dominó 55 típusú biztosítóberendezés lett telepítve a hozzátartozó jelfogó helyiséggel együtt. Itt ellenőrzött keretek között lehet hibákat előállítani és azok elhárítására, felfedezésére, detektálásra a megfelelő eljárásokat elsajátítani.

A sikerre való tekintettel a tanpark tovább bővült és külön sorompós berendezések érkeztek, hogy a különböző sorompó fajták is áramköri szinten megismerhetők legyenek a gyakorlatban is.

 

Könyvtár és jegyzettár

Image
Image
Image
Image

A könyvtár 1890-ben a Luther utcai épülettel egyidőben nyitott meg. Helyileg az alagsorban található. Jelen pillanatban a könyvtár körülbelül 50000 vasúti szakjegyzettel, 25000 szépirodalmi és ugyan ennyi szakirodalmi kötettel rendelkezik. A könyvtár 09.00 és 14.00 óra között vehető igénybe helyben olvasásra vagy könyvkölcsönzésre.

Érdekesség: az egyik legrégebbi vasúttal foglalkozó könyvünk 1892-ben jelent meg Vasútföldrajz címmel.

Könyvtáros szakértőnk működteti a jegyzettárat is, és biztosítja a képzésekhez az utasításokat és oktatási segédanyagokat.

A vasúti szakjegyzetek, oktatási segédletek területén nagy lemaradás mutatkozott az elmúlt 20-25 évben. Ennek az űrnek az áthidalását, megszüntetését vállalta fel a BGOK és azon belül a Képzésfejlesztés és szabályozás. 2014-ben elindult egy folyamat, aminek keretein belül a digitális tartalmak és anyagok mellett a hagyományos papír alapú könyvek kiadása is rendszeressé vált. Ennek a hosszú, nehézkes és igen sokszereplős folyamatnak az eredményeként azóta több, mint 30 könyv jelent meg a saját kiadásunkban. A rohanó és folyton változó világban is szükségesek az állandóságot megtestesítő könyvek, ezek képezik annak a tudásnak az alapját, ami lehetőséget biztosít a digitális anyagok elkészítéséhez.

 


Kapcsolat:

Keszmann János
képzésfejlesztés és szabályozás vezető

+3630 205 2197
keszmann.janos [at] bgok.hu