Pénztári kereskedelmi segédlet
Steurer Rudolfné
2018.
1680 Ft (5% ÁFA-val)
kapcsolat:
jeney.judit [at] bgok.hu (Jeney Judit)
A jegyzet előszava
Az informatikai eszközök térhódítása a vasúti menetjegykiadásra is gyökeres hatással volt (van). Ma már olyan jegyértékesítési lehetőségek is megjelentek a magyar vasúti jegykiadásban, amelyek 5-10 évvel ezelőtt még nem léteztek. Ezek az új lehetőségek jelentősen befolyásolják az utazóközönség egy részének jegyvásárlási szokásait. A fiatalabb generáció szívesebben használja ezeket a megoldásokat, mint például e-vonatjegy, jegykiadó automata, vonatinfó applikáció.
Az utazni szándékozók másik része viszont, még mindig szívesebben, a személypénztárban veszi meg a menetjegyét. A jegyvásárláskor felmerült kérdések tisztázhatók, pontosíthatók, így minimálisra csökkenthető a helytelen és a pontatlan menetjegykiadás. Ezen kívül, az utazáshoz kapcsolódó díjszabási, menetrendi tájékoztatásra, információadásra is lehetőség van. Ilyenkor, ha az utas pontos, gyors, korrekt, kulturált kiszolgálásban részesül, akkor nagy valószínűséggel máskor is bizalommal fogja választani a pénztárnál történő jegyvásárlást.
A pénztári szolgálatot ellátó munkavállalónak is fontos, hogy jó véleménnyel és elégedetten távozzanak az utasok a pénztártól. Ennek elérése nem egyszerű feladat, az utasok bizalmát el kell nyerni és meg kell tartani.
Mivel lehet ezt a bizalmat elnyeri, megtartani?
Úgy kell az utasokat kiszolgálni, ahogy magam is elvárnám, ha az utas helyében lennék. Azt kell éreznie az utasnak: „most én vagyok a soron következő ügyfél és a pénztáros csak velem foglalkozik”.
Nagyon fontos, hogy az előírt tudásanyagot magas szinten sajátítsa el a pénztáros és ezen ismereteket munkája során alkalmazni is tudja. A szabályok ismerete és annak alkalmazása, valamint – udvariasság, kedvesség, precizitás, szakszerűség, problémamegoldó képesség, empátia – mind-mind nélkülözhetetlen tulajdonságok az utasok magas szintű kiszolgálásához.
Újfelvételes tanfolyam hallgatóként, Önök arra vállalkoztak, hogy megtanulják ezt a szakmát, amely a vasúti menetjegykiadás „hagyományosnak” nevezhető formáját foglalja magában.
Ez az oktatási segédlet abból a célból készült, hogy az újfelvételes munkavállalóknak, (leendő pénztárosoknak) a tanfolyam ideje alatt nyerjenek bepillantást, egy kis áttekintést e szakterület munkafázisaiba, valamint adjon egy-egy mintát az adott feladat elvégzésére.
Az utazási igények folyamatos változása a szabályozásban is változásokat követel, amelyek a pénztári területre is kihatnak. A segédlet a kiadásakor érvényben lévő utasítások és szabályok figyelembe vételével készült, amely nem helyettesíti a képzéshez előírt tudásanyag teljes körű ismeretét.
- Tartalomjegyzék
-
I. BEVEZETÉS
II. JOGSZABÁLYOK, DÍJSZABÁSOK, MEGÁLLAPODÁSOK
III. ÁLTALÁNOS FOGALMAK A VASÚTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSNÁL
IV. JEGYÉRTÉKESÍTÉSI CSATORNÁK BELFÖLDI FORGALOMBAN
V. VASÚTI UTASÍTÁSOK
VI. PÉNZTÁRI SZOLGÁLAT
6.1. A pénztárkezelő feladata
6.2. Az értékkezelő felelőssége és a felelősség mértéke
6.3. Munkakör betöltésének követelményei
6.4. Készpénz és értékek őrzése
6.5. Nyomtatványok szükségessége, csoportosítása
6.6. A szigorú számadási kötelezettség alá vont nyomtatványok
6.7. Menetjegyek és szigorúan elszámolandó nyomtatványok készletben tartásának általános szabályai
6.8. Menetjegyek, szigorúan elszámolandó nyomtatványok
6.8.1. Belföldi űrjegyek fajtái, lapjai
6.8.2. Nemzetközi űrjegyek fajtái, lapjai
6.8.3. Különleges nemzetközi jegyek
6.8.4. Egyéb pénztári elszámolásra szolgáló szigorú számadás alá tartozó nyomtatványokVII. AMIT A JEGYALAP-TEKERCSEKRŐL TUDNI KELL
VIII. BELFÖLDI GÉPI JEGYKIADÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ TUDNIVALÓK
8.1. Pénztári jegykiadás a MÁV-START Zrt. hálózatán
8.1.1. JÉ pénztári jegykiadó munkaállomás
8.1.2. VMAEF menetjegykiadó gép
8.2. Pénztári jegykiadás a GYSEV Zrt. hálózatán
8.3. JÉ fedélzeti jegykiadás a MÁV-START Zrt. hálózatán
8.4. Fedélzeti jegykiadás a GYSEV Zrt. magyarországi hálózatán
8.5. Régebbi típusú jegykiadó automaták
8.6. Újabb típusú jegykiadó automaták
8.7. KIOSZK
8.8. Internetes felületen vásárolt és otthon kinyomtatott jegy (e-vonatjegy)IX. A PÉNZTÁRI MUNKAFOLYAMAT BEMUTATÁSA
9.1. Újonnan nyíló pénztár
9.2. Értékek, pénzek megőrzéséhez szükséges értékörző berendezések
9.3. Bélyegzők
9.4. Kezelési nyomtatványok
9.4.1. Pénztárnapló
9.4.2. Személyszállítási beszámolójelentés
9.5. Szigorúan elszámolandó nyomtatványok
9.5.1. Pénztári jegyalap-tekercs megrendelése, átvétele, nyilvántartása
9.5.2. Helyi/Belföldi közvetlen forgalmú űrjegy megrendelése, átvétele, nyilvántartása
9.5.3. Nyugta, Egyszerűsített adattartalmú számla és Számla nyomtatványok megrendelése, nyilvántartása, kezelése
9.5.4. Kifizetési bizonylat megrendelése, bevételezése, nyilvántartása
9.6. Ellátmányozás
9.7. Szolgálatkezdés
9.8. Menetjegy értékesítés
9.9. Menetdíj-visszatérítés
9.9.1. JÉ pénztárban vásárolt utazásra egyáltalán nem használt menetjegy visszatérítése JÉ pénztárban
9.9.2. JÉ pénztárban vásárolt utazásra részben felhasznált menetjegy visszatérítése JÉ pénztárban
9.9.3. Nem JÉ rendszerből vásárolt, utazásra egyáltalán nem használt menetjegy visszatérítése JÉ pénztárban
9.9.4. Nem JÉ rendszerből vásárolt, utazásra részben felhasznált menetjegy visszatérítése JÉ pénztárban
9.10. Egyéb el és leszámolások
9.10.1. Egyéb bevételek elszámolása – Nyugta-egyéb bevételi jegyzék alapján
9.10.2. Egyéb kiadások elszámolása Fizetési utalvány alapján
9.10.3. Elszámolási előleg kifizetése és elszámolásaX. UTÁNFIZETÉSBŐL EREDŐ BEVÉTELEK ELSZÁMOLÁSA
10.1. Utánfizetések elszámolására szolgáló bizonylatok fajtái és készletben tartásuk
10.2. Utánfizetési bizonylatok kiadása
10.3. Utazószemélyzet leszámolása más szolgálati helyen
10.3.1. Befizetési igazolás
10.4. Jegyvizsgálók pénzleadási könyve
10.5. Utánfizetési bizonylatok bevonása
10.6. Fedélzeti értékesítést végzők leszámolása, leszámolási kötelezettség
10.7. Utasleadási lap nyilvántartása, leszámolása és pénztári elszámolásaXI. SZOLGÁLAT BEFEJEZÉSE
11.1. Készpénzmaradvány
11.2. Beszállítás
11.3. Pénztári zárlat készítése
11.3.1. Hivatalos elismervény
11.3.2. Sztornó/Rontott jegy kimutatás